خانه > متفرقه, اوبونتو > آغازی برای یک تغییر مهم

آغازی برای یک تغییر مهم

چندی پیش برایم سوال شده بود که اگر روزی به هر دلیل مجبور شویم که کپی‌رایت را رعایت کنیم و از یک سیستم عامل اورجینال استفاده کنیم، آن روز چه کار خواهم کرد؟ آیا باید یک ویندوز بخرم یا بهتر است به فکر سیستم عامل‌های دیگر باشم؟ من تا به حال جز اوبونتو هیچ سیستم عامل دیگری را امتحان نکرده بودم و از اوبونتو هم چیز زیادی بلد نبودم. در واقع من با اوبونتو مشکلات زیادی داشتم، از وصل شدن به اینترنت بگیرید تا نصب نشدن پرینتر و …! ( هر چند که با دستور pppoeconf در ترمینال می شد یک کانکشن درست کرد ولی مسأله این بود که مودم ای دی اس ال من شناخته نمی‌شد) علاوه بر آن به علت کم اطلاع بودنم از اوبونتو فکر می کردم در اوبونتو برای بیشتر کارها مثلاً نصب برنامه‌ها باید از خط فرمان استفاده کرد! من هم از خط فرمان و این جور چیزها بدم می‌آمد!

اما مدتی است که نسخه جدید ابونتو معروف به «بز بی‌باک» منتشر شده است. بالاخره من هم جواب سوال خودم را پیدا کردم: می‌توان به اوبونتوی جدید اعتماد کرد. اوبونتوی جدید با نسخه های پیشینش فرق های خوبی کرده است (حداقل از نگاه من). زیباتر سریعتر و آسان تر شده است، مثلا اتصال به اینترنت در این نسخه بسیار ساده و راحت‌تر است.

در عکس بالا تب های مختلفی را می‌بینید که هرکدام برای نوع خاصی از اتصال هستند: DSL  VPN ، Wireless و … . مثلا برای وصل شدن به اینترنت از طریق ADSL فقط کافی است که گزینه Add را بزنید و در پنجره باز شده یوزر و پسورد ای‌دی‌اس‌ال خود را وارد کنید. به همین سادگی کانکشن شما ساخته می شود و می‌توانید به اینترنت وصل شوید، این تغییر برای من خیلی مهم بود. همچنین در اوبونتو بر خلاف آنچه که تصور می کردم برای انجام کارها نیازی به خط فرمان نیست، تقریبا تمام کارها به صورت گرافیکی و به آسانی انجام می شوند. دانلود و نصب برنامه‌ها هم به سادگی تمام انجام می‌شود. همچنین اوبونتو با خط و زبان فارسی بیشترین سازگاری را دارد.

البته مهاجرت مشکلات و دردسرهای خاص خودش را دارد. مشکلاتی که هرچند شما را در آغاز راه اذیت می‌کنند ولی با کمی صبر و حوصله حل شدنی هستند. گاه حل یک مشکل طولانی و پیچیده است و حوصله زیادی را می طلبد ولی عمدتا این گونه مشکلات همه به خاطر نا آشنایی ما به محیط جدید است و کم بودن اطلاعاتمان درباره‌ی اوبونتو. من وقتی کار کردن با بز بی‌باک را شروع کردم به تدریج به مشکلاتی برخوردم که ریشه در نا آشنایی من داشتند مثلا نمی‌دانستم چگونه باید نرم‌افزاری را نصب کرد و یا بعد از اینکه ویندوز را عوض کردیم و بوت اوبونتو پرید چه کار باید بکنم و …! اما با کمک دوستان و سایت‌ها و انجمن‌ها به تدریج مشکلات را حل کردم.

وقتی که مشکلی را خودتان به تنهایی و یا با کمک دوستان و یا انجمن‌ها و ویکی‌ها و … بتوانید حل کنید لذت خواهید برد از یاد گرفتن چیزهای جدید و اینکه توانسته‌اید مشکلتان را حل کنید، به تدریج مشکلاتتان کم می‌شوند و می‌توانید خودتان به راحتی همه چیز را به پیش ببرید. شما هم مثل من به اوبونتو اعتماد کنید و تغییر را آغاز کنید و از آزادی، امنیت، سادگی و زیبایی لذت ببرید. مطمئنم که پشیمان نمی‌شوید.🙂

پ.ن: چند روز دیگر در پستی جداگانه، درباره برنامه های جایگزین و ضروری و همچنین نحوه دانلود و نصب آسان نرم‌افزارها در اوبونتو، مطلب خواهم نوشت.

دسته‌ها:متفرقه, اوبونتو
  1. 7 دسامبر 2008 در 9:22 ب.ظ.

    سلام.
    منم دقیقا مثل تو. اگه وبلاگ داشتم همینا رو می نوشتم🙂

  2. 9 ژانویه 2009 در 12:32 ب.ظ.

    سلام
    ممنون کامل و عالی بود

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

