خانه > اوبونتو, اينترنت, دانلود, سرويس هاي وب 2 > فیل.ترشکن در ۱۰ دقیقه

فیل.ترشکن در ۱۰ دقیقه

مدت زیادی است که دارم از  لینوکس استفاده می‌کنم. و در طول این مدت یکی از مهم‌ترین مسائل برایم مساله فیل.ترینگ بوده است. در ویندوز فیل.ترشکن‌هایی مثل آلتراسرف و یا فری‌گیت معروف هستند. اما وقتی من آمدم به اوبونتو در آن زمان هنوز فیل.ترینگ مثل الان اینقدر گسترده و الکی نبود و طبیعتاً زیاد هم به دنبالش نبودم و در جاهای مهم و ضروری معمولاً از پراکسی استفاده می‌کردم. بعد از انتخابات و بویژه این روزها اکثر سایت‌های مورد علاقه‌ام فیلتر شدند. از آنجا بود که شروع کردم به دنبال فبل.ترشکن راه افتادن. اولش با پراکسی‌های مختلف سر کردم ولی سایت‌های وب دو که مبتنی بر رأی و یا امتیاز دادن، لایک زدن و… بودند با پراکسی خوب کار نمی‌کردند و تازه اکثر پراکسی‌ها هم بعد از مدتی خودشان می‌رفتند لای صفحه‌ی معروف «مشترک گرامی!» بعدش سعی کردم با Tor کار کنم، برایم سخت بود و مشکل. دنبال جوندو رفتم، خیلی بد بود و سرعتم را از ۸۰ کیلوبایت بر ثانیه می‌رساند به ۴ کیلوبایت بر ثانیه! تا اینکه با یک فیلترشکن خیلی خوب آشنا شدم. فیلترشکنی که زیاد بر سیستم‌عامل مبتنی نیست و در هر سیستمی کار می‌کند: تونل. حالا من می‌خواهم تجربه‌ی خودم را از تونل و همینطور افزونه‌ی foxyproxy را بنویسم، شاید بدرد کسی خورد.
کار کردن با تونل خیلی سخت نیست اگر نحوه‌ی کار کردن با آن را یک‌بار یاد بگیرید، البته به شرط استفاده از فایرفاکس. من در اینجا می‌خواهم به طور ساده توضیح بدهم که چگونه می‌توان از تونل در کنار foxyproxy استفاده کرد. foxyproxy یکی از افزونه‌های فایرفاکس است که به ما کمک می‌کند که فقط سایت‌های فیل.تر شده را با آن باز کنیم و وقتمان برای باز کردن سایت‌های فیل.تر نشده هدر ندهیم (به علت سرعت کم اغلب فیل.ترشکن‌ها). در ضمن آنچه که در پایین می‌آید در ویندوز نیز کارایی دارد. 

مرحله‌ی اول
برای شروع ابتدا شما باید جاوا را در سیستمتان داشته باشد، زیرا برای اجرا کردن نرم‌افزار تونل نیاز به جاوا دارید. سیستم‌عاملی که من در حال حاضر استفاده می‌کنم، یعنی لینوکس مینت، بطور پیشفرض جاوا در آن نصب است. کاربران اوبونتو و سایر سیستم‌عامل‌های گنو/لینوکس اگر جاوا در سیستمشان نصب نیست می‌توانند با راهنمایی این ویکی جاوا را نصب کنند. دوستان ویندوزی هم با کمی سرچ در اینترنت (یک پیشنهاد: سایت پی‌سی دانلود) می‌توانند نسخه‌ی ویندوزی جاوا را دانلود و نصب کنند. ازاین به بعد مراحل برای ویندوزی‌ها و  لینوکسی‌ها یکسان است.

مرحله‌ی دوم
حالا شما باید تونل را دانلود کنید. آخرین نسخه‌ی تونل نسخه‌ی ۲۰۰۶ آن است که می توانید از اینجا دانلود کنید. اگر صفحه‌ی دانلود برایتان فیلتر بود و یا به هر دلیلی باز نشد می‌توانید از اینجا که برایتان آپلود کردم به صورت لینک مستقیم دریافت کنید (حدود ۱۱۵ کیلوبایت). بعد از اینکه تونل را دانلود کردید، آن را اجرا و برگه‌ی mapping را باز کنید و بر روی دومی یعنی 127.0.0.1 مطابق شکل زیر کلیک کنید.

مرحله‌ی سوم
هدف ما در مرحله‌ی سوم در واقع تنظیم کردن فایرفاکس برای استفاده از تونل است. این کار به دو روش انجام می‌گیرد: ممکن است شما بخواهید همه‌ی سایت‌ها را با فیل.تر شکن باز کنید و یا اینکه فقط بعضی از سایت‌های فیل.تر شده (با تنظیم خودتان) را با کمک تونل (و یا هر نوع دیگری از فیل.ترشکن) بازش کنید.

روش الف
این روش بسیار ساده و راحت است و ظرف چند ثانیه صورت می‌گیرد و نیازی هم به هیچ افزونه‌ای نیست. شما باید در مروگر فایرفاکس از طریق منوی Tools گزینه‌ی Preferences را انتخاب کنید. در پنجره‌ی باز شده به قسمت Advanced بروید و زبانه‌ی Network و پس از آن settings را انتخاب کنید. حالا گزینه‌ی Manual proxy configuration رو انتخاب کنید و همه چیز را مطابق شکل زیر در کادرهای مربوطه وارد کنید و گزینه‌ی Use this proxy server for all protocols رو هم برای راحتی کار تیک بزنید. خب حالا Ok را بزنید و همه‌ی پنجره‌های تنظیمات را ببندید و راحت و بدون مواجه شدن با صفحه‌ی معروف «مشترگ گرامی» به اینترنت‌گردی‌تان بپردازید. البته این نکته را هم بگم که اگه خواستید بدون فیلترشکن کار کنید باید دوباره مراحل بالا را رفته و در پنجره‌ی Settings گزینه‌ی No proxy را انتخاب کنید. آدرس آی‌پی و پورت را هم اگر همان بار اول وارد کنید خودبه‌خود ذخیره می‌شود و دیگر لازم نیست هر دفعه که گزینه‌ی آخر را زدید دوباره آی‌پی و پورت را وارد کنید.

 

این روش یک عیبی دارد و آن هم این است که با این روش همه سایت‌ها، چه آن‌هایی که فیل.تر شدند و چه آن‌هایی که نشدند را با فیل.ترشکن باز می‌کنید و این یعنی کم شدن سرعت باز شدن صفحات به‌ویژه در این روزا که سرعت اینترنت خودش بدون فیل.ترشکن خراب هست چه برسد با فیل.ترشکن. برای حل این مشکل ما از روش دوم استفاده می‌کنیم.

روش ب
در این روش شما از افزونه‌ی foxyproxy استفاده می‌کنید. این افزونه در واقع کاری که می‌کنند این است که روش بالا را فقط برای سایت‌های فیلتر شده انجام میده. این افزونه را از اینجا دانلود و نصبش کنید. بعد از نصب اگر به گوشه‌ی سمت راست، پایین فایرفاکس توجه کنید این افزونه را می‌بینید. به‌طور خلاصه ما با این افزونه دو تا کار را انجام می‌دهیم. اول اینکه آی‌پی و پورت فیل.ترشکن را به‌جای فایرفاکس به این افزونه می‌دهیم و دوم این که آدرس سایت‌های مورد علاقه‌مان که فیل.تر شده‌اند را برای این افزونه تعریف می‌کنیم. حالا روی افزونه کلیک راست کنید و گزینه‌ی Option را انتخاب کنید. در زبانه‌ی Proxies بر روی گزینه‌ی Add New Proxy کلیک کنید. مطابق شکل آدرس آی‌پی و پورت فیل.ترشکن‌تان (در اینجا تونل) را در زبانه‌ی Proxy Details وارد کنید.

برای بزرگتر دیدن روی عکس کلیک کنید

خب حالا شما باید الگو و یا Pattern سایت‌های فیل.ترشده‌ی مورد علاقه تان را که می خواهید بدون فیل.تر باشند را به foxyproxy بدهید. برای این کار به زبانه‌ی URL Patterns بروید. گزینه‌ی Add New Pattern را بزنید. جلوی Pattern Name نام الگو را وارد کنید، بهتر است نام سایت را وارد کنید (مثلاً friendfeed). حالا جلوی URL Pattern باید الگوی سایت را به صورت *sitename.com/* بنویسد مانند شکل زیر.


مثلاً *friendfeed.com/* . علامت ستاره قبل از آعاز نام سایت به این معناست که این الگو شامل هم http و هم https می‌باشد. این علامت بعد از خط مورب بعد از آدرس سایت به معنای تمام آدرس‌های ممکن این سایت می‌باشد. اگر علامت ستاره نباشد فقط دقیقاً همان آدرس را شامل خواهد شد و سایر صفحات و یا لینک‌های آن سایت را شامل نمی‌شود. پس از این کار گزینه‌ی Whitelist را انتخاب کنید.* حالا Ok را انتخاب می‌کنید و به این ترتیب آدرس سایر سایت‌های فیل.تر شده را به افزونه می‌دهید. برای استفاده از این افزونه و فیل.ترشکن روی افزونه (در گوشه‌ی پایین سمت چپ فایرفاکس) کلیک‌راست کنید و روی گزینه‌ی اولی یعنی Use proxies based on their pre-defined patterns کلیک می‌کنید.

حالا شما با خیال راحت به وب‌گردی‌تان بدون زیارت کردن صفحه‌ی «مشترک گرامی، دسترسی به این سایت غیر مجاز می باشد» بپردازید. هرجا که سایتی فیل.تر بود و شما آن را در لیست الگوهایتان تعریف کرده باشید، این افزونه به کمک فیل.ترشکن برایتان باز می‌کند و در غیر این صورت به صورت عادی و مستقیم سایت فیل.ترنشده را برایتان باز می‌کند. به همین سادگی (:

دسکتاپ من (:

دسکتاپ من؛ برای بزرگتر دیدن روی عکس کلیک کنید

*اگر می‌خواهید که این سایت با کمک فیلترشکن باز بشود گزینه‌ی whitelist و در غیر این صورت اگر می‌خواهید بدون کمک فیلترشکن باز بشود (در اینجا یعنی جز سایت‌های فیلتر نشده است) گزینه‌ی Blacklist رو انتخاب می‌کنید. از اونجایی که ما می‌خواهیم سایت‌های فیلتر شده طبق الگوی از پیش تعیین شده‌ی خودمان باز کنیم این گزینه زیاد به کارمان نمی‌آید و من این را در بالا نگفتم تا باعث گیجی بیششتر ناآشنایان نشود.

  1. 8 فوریه 2010 در 11:54 ق.ظ.

    اوه تشکر (: مطمئنا پر خواننده می شه. زحمت کشی و دقیق گفتی.

  2. میثم نوروزی
    11 فوریه 2010 در 5:05 ب.ظ.

    سلام . معرکه بود افرین / ماچ ماچ ماچ زیاد زیاد زیاد

  3. رایانه‌دوست
    18 مارس 2010 در 1:41 ق.ظ.

    من از گوگل به این آموزش رسیدم، فوق‌العاده بود🙂 برنامه‌ی toonel را قبلا شنیده بودم ولی تابحال امتحان نکرده بودم. این نوشته‌ی شما باعث شد که آن را امتحان کنم. برای من با سرعت خوبی کار می‌کند. با این وضع افتضاح و اشتباه در ترینگ.فیل❗ سایت‌ها، دیر یا زود همه به راههای عبور دست خواهند زد. ممنون واقعا کاربردی بود.

  4. فضه
    9 مه 2010 در 3:31 ب.ظ.

    سلام
    من که پشت ‍پراکسی هستم چکار کنم؟

    • kimiagar
      12 مه 2010 در 4:24 ب.ظ.

      خب باید طبق آنچه که گفته شده فایل‌های مورد نیاز رو دانلود و نصب کنید. اگه مشکلی خاصی دارید لطف کنید واضح‌تر بگویید شاید بشود کاری کرد. ممنون

  5. ebi
    25 مه 2010 در 1:16 ق.ظ.

    آقا اگه بدونی چه لطفی در حق من کردی!!!!!!!!!
    امیدوارم ایزد در بیابانت دهد باز
    باورم نمیشه!
    facebook – twitter – friendfind – radiozamaneh – …
    حال دادی

  6. امید
    7 ژوئن 2010 در 12:23 ب.ظ.

    اول گفتم بقیه به اندازه کافی تشکر کردن. ولی بعد دیدم هر گلی واسه خودش یک بویی داره!! بسیار بسیار بسیار بسیار ممنون.

    • kimiagar
      8 ژوئن 2010 در 7:46 ب.ظ.

      خواهش می‌کنم. ممنون

  7. Freenet
    23 ژوئن 2010 در 7:13 ب.ظ.

    درود ممنون به خاطر مطلب خوب بخشی از این پست در اینجا استفاده شد

    http://freenet.byethost2.com/?p=316

    موفق باشی

  8. محمد
    30 ژوئن 2010 در 6:41 ق.ظ.

    با سلام و احترام ، از زحمات جنابعالي به خاطر اطلاعات مفيد تشكر مي كنم.

  9. هیچ چی
    30 ژوئن 2010 در 12:58 ب.ظ.

    سلام.
    من از اوبونتو استفاده می کنم. این فایل رو دانلود کردم. میشه لطف کنید و بگید دقیقا چه چیزی رو باید اجرا کنم؟ اینجا همه ی فایل ها یا تصویر هستند یا این : a.class b.class c.class …

    • kimiagar
      30 ژوئن 2010 در 1:32 ب.ظ.

      دوست عزیز جاوا را نصب کردید؟ باید از مخازن اوبونتو جاوا را نصب کنید: Java Runtime Environment (JRE)
      از لینکی که در متن آمده می‌توانید اطلاعات بیشتری بگیرید، یعنی اینجا

  10. Milad
    31 ژوئیه 2010 در 8:55 ب.ظ.

    vaghan mer30 javab dad ajibam javab dad. baba man ta ye modate pish harchi filter shekan migereftam bade ye hafte filter mishod.

  11. بیدشو
    21 سپتامبر 2010 در 12:09 ق.ظ.

    blocked
    executable bit.
    هنگام اجرا این ارور رو میده

  12. مهدی
    9 اکتبر 2010 در 4:28 ب.ظ.

    سلام
    آقا من هم مثل دوستمون (هیچ چی) سردرگمشدم. جاوا هم نصب دارم
    mahmood@mahmood-desktop:~$ java -version
    java version «1.6.0_18»
    OpenJDK Runtime Environment (IcedTea6 1.8.1) (6b18-1.8.1-0ubuntu1~9.10.1)
    OpenJDK Server VM (build 16.0-b13, mixed mode)
    تو پلاگینهای فایر فاکس هم هست. چطور باید ازش استفاده کنیم؟ کدوم کلاس و چطوری اجرا بشه.
    ممنون

  13. مهدی
    9 اکتبر 2010 در 4:33 ب.ظ.

    اوه اشتباه شد.
    کار ساده ای بود- (هیچ چی ) عزیز نباید فایل رو اکسترکت کنیم . جاوا برای این نصب کردیم که jre رو بخونیم دیگه. روش کلیک راست کنیم و با جاوا بازش کنیم حله

  14. 31 اکتبر 2010 در 12:18 ب.ظ.

    جادی :
    اوه تشکر (: مطمئنا پر خواننده می شه. زحمت کشی و دقیق گفتی.

    سلام وبا تشکر من طبق گفته های شما عمل کردم ولی نمیدانم چرا فیلتر شکن عمل نمیکند وباز هم با فیلتر مواجه میشم ناگفته نماند که من این نرم افزارها رااز سایتهای مختلفی تهیه کردم به نظر شما مشکل چیست؟

  15. 31 اکتبر 2010 در 12:20 ب.ظ.

    سلام وبا تشکر من طبق گفته های شما عمل کردم ولی نمیدانم چرا فیلتر شکن عمل نمیکند وباز هم با فیلتر مواجه میشم ناگفته نماند که من این نرم افزارها رااز سایتهای مختلفی تهیه کردم به نظر شما مشکل چیست؟

  16. 31 اکتبر 2010 در 8:37 ب.ظ.

    سلام متوجه اشتباهاتم در رابطه با استفاده از این فیلتر شکن شدم .الان دیگه به راحتی فیلترها رابرمیدارم از ارایه این فیلتر شکن از شماخیلی متشکرم

    • Ali
      13 نوامبر 2010 در 2:42 ب.ظ.

      سلام
      اگر ممکن است اشتباهاتی که در استفاده از این …شکن داشتید را اینجا ذکر کنید چون من هم طبق گفته ها عمل کردم و با وجود اینکه با هیچ پیغام خطایی مواجه نشدم اما هنو …شکن عمل نمیکند و باز هم با ف ی لتر مواجه هستم.
      چکار کردید که اکنون به راحتی فیلتر را برمیدارید؟
      با تشکر

      • kimiagar
        13 نوامبر 2010 در 2:46 ب.ظ.

        دوست عزیز آیا تنظیمات پراک.سی و پورت مرورگر خود رو به درستی انجام دادید؟ از چه مرورگری استفاده می‌کنید؟ تنظیمات مرورگر خودتون رو یکبار دیگه چک کنید

        • Ali
          23 دسامبر 2010 در 1:59 ب.ظ.

          از توجه و پیگیری شما بسیار سپاسگزارم. مشکل خوشبختانه رفع شد. ظاهرا فقط باید نشانی سایت مربوطه بدون http://www. نوشته شود.
          خوشحالم که مدتی است از شر این تارعنکبوت فی لتر راحت شدم و برای تمام این آزادی از شما تشکر میکنم و آرزومندم خداوند همان شادی که شما به ما دادید به شما ارزانی نماید.

  17. 3 نوامبر 2010 در 11:18 ب.ظ.

    ممنون فوق العاده بود. اینقدر که نمی شد کامنت تشکر رو نذاشت🙂

  18. امیر
    15 نوامبر 2010 در 2:22 ق.ظ.

    من برای اتصال به اینترنت باس یوسر و پسورد وارد کنم. کجا باس این کارو انجام بدم؟ چون بدون اون کار نمی کنه!

    • kimiagar
      15 نوامبر 2010 در 1:00 ب.ظ.

      دوست عزیز سوال شما کمی ابهام داشت. شاید بهتر بود بیشتر توضیح میدادید که مشکل دقیقا کجاست و شما از چه ویندوزی استفاده می کنید. بهرحال شاید این لینک که آموزش اتصال به اینترنت در ویندوز ایکس‌پی است شما را راهنمایی کند: http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=62581

  19. Bardia
    20 نوامبر 2010 در 11:28 ق.ظ.

    دستت درد نکنه

    عالی بود

  20. sina
    3 دسامبر 2010 در 10:48 ق.ظ.

    سلام دمتون گرم خیلی حال کردم
    فقط اولش وقتی که روی فایل toonel.jar کلیک می کردم با نرم افزار ark(یه نرمافزار شبیه winzip ) باز می شد اما باید با ترمینال بازش می کردم و با دستور java -jar toonel.jar اجرا می کردم.موفق باشید

  21. hossein
    22 دسامبر 2010 در 3:55 ق.ظ.

    واقعا ممنون.عالی بود.مرسی.خدا عمرت بده

  22. arman
    5 ژانویه 2011 در 5:02 ب.ظ.

    دوست عزيز ممنون از آموزشتون من مشكلي دارم و آن اينكه زماني كه برنامه تونل را اجرا مي كنم و (مرحله دوم) status مي نويسه inactive اگر ممكن است راهنمايي فرماييد

  23. Ali
    17 ژانویه 2011 در 9:49 ب.ظ.

    برای من هم مشکل مشابهی پیش آمده و وقتی تونل را اجرا میکنم inactive مینویسد.
    این در حالی است که تا حدود ده روز قبل که برای اخرین بار از تونل استفاده کردم مشکلی نداشت.
    جالبتر اینکه روی یک کامپیوتر دیگری که دارم هنوز درست کار میکند.
    به نظر شما چه مشکلی پیش آمده که تونل که قبلا روی این کامپیوتر اکتیو بوده اکنون غیر فعال شده ؟ این کامپیوتر ویندوز ایکس پی دارد . جاوارا که قبلا نصب کرده بودم uninstall کردم و دوباره اینستال کردم (البته همان جاوای قبلی نه نسخه جدید یا متفاوت) و با اینحال تونل اکتیو نشد.
    مشکل از کجاست؟

  24. hamime
    25 ژانویه 2011 در 7:17 ب.ظ.

    ok

  25. hamime
    25 ژانویه 2011 در 7:18 ب.ظ.

    زحمت کشیدید سپاس

  26. hamime
    25 ژانویه 2011 در 7:20 ب.ظ.

    مطالب جالبی بیان شده بود حوصله ی خوبی دارید و دقت عنوان مطالب هم خوب بود

  1. 23 ژوئن 2010 در 7:15 ب.ظ.
  2. 25 ژوئیه 2010 در 11:14 ق.ظ.

پاسخی بگذارید

